Velg en side

Om Normann Musikk AS

NORMANN RECORDS – ET PLATESELSKAP AV NASJONAL BETYDNING!

Normann Records er et label under Normann Musikk
Dette ble startet for 10 år siden (2004) for å ta vare på innspillinger fra svunnende tider og gjøre de tilgjengelig for allmennheten.
I starten var det Wenche og Edgar Normann som ledet firmaet. Nå er det videreført til sønnen Ruben Normann som er primus motor i produksjonen, da Edgar har blitt syk.

Et lite, men ekslusivt antall plateselskaper dreier sin virksomhet rundt tanken om å dokumentere artister på en grundig måte. På denne måten kan publikum danne seg et helhetlig og fyldig bilde av artistenes utvikling og virke over et lengre tidsrom. Normann Records er et av disse. Et annet karakteristisk aspekt ved Normann Records er at selskapet graviterer rundt år 1950. Selskapet har sogar innspillinger fra 1904 i katalogen. – I Sverige og Amerika er de mye flinkere til å ta vare på sin egne populærmusikalske arv. I Norge ligger 78-platene og støver ned, sier Edgar Normann.

Av Carl Kristian Johansen
Utgangspunktet til Normann Records, som drives av Wenche og Edgar Normann, startet med ideen om å tilgjengeliggjøre den komplette 78-katalogen til gitaristen Robert Normann, Edgar Normanns far. Robert Normann har blitt satt i klasse med Django Reinhardt, og i dag hersker det relativ konsesus om kvalitetene til “verdensartisten” Robert Normann. Et gammeldags begrep, kanskje, men gitaristen Normann er en norsk stjerne på den internasjonale himmelen, på samme måte som akkordeonisten Toralf Tollefsen er det. Til nå har det kommet fire CD’er i Robert Normann-serien som utgis i samarbeid med Herman Records i Trondheim.

– Jon Larsen i Hot Club Records har gitt ut Robert Normann i flere volumer tidligere. Men han har kopiert musikken rett fra LP’ene som igjen har blitt kopiert fra 78-plater. Jeg har hentet inn alle de originale 78-platene fra samlere over hele Norge, sendt dem til England for rensing, og fått spilt dem ut på CD-plater der. Vi har virkelig henta lyden fra scratch, og man kan høre det gode gamle 78-suset, sier Edgar Nordmann.

Men i Normann Records Normann-serie, som teller fire volumer, finnes det også flere tidligere uutgitte opptak fra NRKs arkiver, samt noen private som aldri tidligere har vært tilgjengelig. Normann Records har virkelig gravd dypt i familiens kronjuveler.

–Det er viktig at musikken er tilgjengelig for flere enn samlere. I Sverige og Amerika er de mye flinkere til å ta vare på sin egne populærmusikalske arv. I Norge ligger fremdeles mange 78-plater og støver ned, sier Normann.

– Vi har også opplevd å få en hit med Robert Normann. I sommer lå “Harry Lime Theme” på Norsktoppen i ti uker. Noen ganger slår magefølelsen skikkelig til, fortsetter Nordmann.

Fortid

Familiebedriften Normann Records har mer å by på fra den virkelig dype brønnen av norsk populærmusikk. Vidar Sandbeck har blitt beæret med to album. “En fergemanns vise” og “Jordbærstrå” har påkalt nær panegyriske anmeldelser. Selskapet har også sluppet to kapitler Gerd & Otto Nielsen, “bearbeidet med stor ydmykhet overfor de originale opptakene”.

– Gerd & Otto har vært dårlig dokumentert fram til 1955, da Gerd gikk solo og Otto begynte i Søndagsposten på radio, sier Normann.

Enda lenger tilbake i tid, faktisk helt tilbake til begynnelsen av norsk grammofonhistorie, finner vi Adolf Østbye. Utgivelsen “Norges Første Grammofonstjerne” plukker fra musikk som er spilt inn i Kristiania mellom 1904 og 1906. Lenger tilbake kan man faktisk ikke komme i dokumentert norske populærmusikk, og Normann Records har gått hele den lange veien tilbake.

Men hva med rettighetsproblematikken? IFPI har signalisert at copyright-lovene skal utvides fra de nåværende 50 årene, noe som i så fall vil berøre Normann Records virksomhet i stor grad.

– Jeg er ikke bekymret for at grensen vil bli utvidet i nærmeste framtid. Jeg har snakket med Sæmund Fiskvik (IFPI) og han sa til meg at det enda ligger et stykke fram i tid. Hvis han ikke sier noe annet på bakrommet, har ikke vi noe å bekymre oss over. Men det er tankekors at de store selskapene sitter på rettighetene på en mengde musikk de ikke er interessert å gi ut, fordi de mener det ikke ligger penger å tjene der. De kunne lisensiert eller på andre måter tilgjengliggjort arkivmateriale i mye større grad enn det de gjør nå, sier Normann.

“Framtid”

Normann Records har også forestående prosjekter som nærmest er å karakterisere som opplagte oppfølgere til arbeidet som har startet med Robert, Gerd & Otto og Adolf.

– Førstkommende mandag slippes Leif Justers 78-plater på en dobbelt CD. Det dreier seg om musikk fra 1929 til 1955, og er en komplett Juster-samling fra 78-perioden. Det består av opptak fra Edderkoppen, som var den viktigste scenen for populærmusikk og jazz. Og i orkestergrava sitter Syre-Pål, og Frank Ottersen på fiolin som også var med på flere Robert Normann-plater. Snart kommer også et mer lokalt prosjekt som heter “Østfoldminner”, og det handler om revymusikk fra Østfold i perioden 1916 til 1955, sier Nordmann.

Selv om Normann Records har et brukbart salg av plater bak seg, er fremdeles ikke selskapet stor butikk. Alle inntektene går inn i nye utgivelser, og alle innkjøp fra Kulturrådet er kjærkomne inntekter.

– Vi er på vei til gjøre et Jens Book-Jensen-prosjekt som er ganske omfattende. Vi har samlet absolutt alle utgivelsene han har stått bak, til og med de i Sverige han gjorde under et annet navn. Det dreier seg om 300 78-plater, og det vil utgjøre 11 CD’er. Men vi har ikke penger til å gjøre dette selv, og Kulturrådet hadde ikke penger til å støtte oss i denne runden, sier Normann.

Man trenger ikke lete lenge etter argumenter for at Kulturrådet bør finne penger til Normanns utgivelser. Norsk populærmusikks historie er på mange måter et uoppdaget felt. Man kjenner navnet og biografiske data på artistene det er snakk om, men musikken er ikke tilgjengelig.

– Se hvor flinke amerikanerne er til å ta vare på den musikalske arven sin. Det er utrolig mye lettere å finne plater med amerikanske artister fra midten av forrige århundre enn norske, sier Normann.

Cutting edge

Det er fort gjort å få inntrykk av Normann Records som et dokumentarisk prosjekt, som utelukkende relanserer gamle klassikere. Men selskapet huser også nye utgivelser, og har blant annet sluppet “Con Amor”, Erik Wesseltofts første plate i hans eget navn. Karl Sundbys plate “Ser etter deg”, om Sundbys oppvekst på Oslos østkant, må også betrkates som “cutting edge” i denne konteksten. Det samme er det inntil nå ferskeste slippet fra Normann Records; Anne K. Stakstons “Arv” som består av låter arrangert i landskapet mellom folkemusikk og vise. Einar Hovdehaugen og Brumunddals store sønn Guttorm P. Haugen er blant tekstforfatterne, og Oddvar Nygaard og Stakston står bak brorparten av melodiene.

– Jeg synes Stakstons plate er helt fantastisk, sier Edgar Normann, som trekker fram følgende høydepunkter fra katalogen:

*Erik Wesseltoft Quintet: “Con Amor”*
Robert Normann: “The Defintive Collection 1950-1971, vol 3″*
Karl Sundby: “Ser etter deg”,
og det forestående dobbeltalbumet med Leif Juster, “Den få’kke du!”, som slippes førstkommende mandag.

www.ballade.no