Under Paris himmel

by Nora Brockstedt | Vol.2

Hvite måke (m. Egil Ellingsen)

by Nora Brockstedt | Vol.4

Nora Brocksted

Av Arvid Skancke-Knutsen

Da Nora Brockstedt i januar 2008 kom inn på VG-lista med CDen ”Nora – for swingende!”, var det gått nærmere femti år siden hennes første opptreden på de offisielle hitlistene i Norge: Singelen ”Augustin” lå syv uker på listen i 1959, og oppnådde en 5. plass som beste notering.

VG-lista, som ble lansert på tampen av 1958, var allerede for sent ute til å få med seg Nora Brockstedts første slagere. Under navnet Harmony Duo debuterte hun og Oddvar Sanne på plate i 1945, etter at Nora først var oppdaget under en talentkonkurranse på Jordal Amfi i 1942. Den gang het hun Nora Berg.

”As Time goes by” fra 2004 var hennes første rene jazzalbum, i en alder av 81 år. Men hun var aktiv som jazzsanger alt i siste halvdel av 40-tallet, med inspirasjon fra bl.a. Ella Fitzgerald og Billie Holliday. I 1951 var hun med på å starte storsuksessen The Monn Keys, som hun var med i frem til 1955.

I 1954 fikk hun sitt gjennombrudd som soloartist med ”En liten pike i lave sko”, som var hentet fra Jens Book-Jenssens Chat Noir-revy ”Kjør Storgata”. Sangen solgte over 50 000 eksemplarer, og førte til at hun overtok som vokalist etter Alice Babs i det prestisjefylte Thore Ehrlings orkester i Sverige. Her kom også hennes første LP-plate ut: ”Nora sjunger” (1959) hadde arrangementer av hennes faste samarbeidspartner Egil Monn Iversen.

Brockstedts aller største slager ble ”Tango for to”, som Alf Prøysen og Bjarne Amdahl skrev til en slagerkokurranse i regi av NRK i 1957. Den ble ikke bare Norges til da mest solgte single, men også en stor hit i hele Norden. Brockstedt spilte den inn både på svensk og islandsk, og fulgte opp med nye ”landeplager” fra Prøysens begavede penn, slik som ”Klara på Dal” (1957), ”Mari du bedåre” (1958) og ”Æille så ner som a Ingebjørg” (1962). Hun opptrådte også i Amdahl og Prøysens musikal ”Hu Dagmar”, som hadde premiere på sommerteatret i Frognerparken i 1964.

Da Norge for første gang stilte i Melodi Grand Prix i 1960, var det ikke uventet Nora Brockstedt som åpnet ballet. ”Voi-voi” fikk en hederlig 4. plass i den internasjonale finalen, og ble fulgt opp med ”Sommer i Palma” (7.plass, 1961). Hennes første norske LP-plate kom først i 1970, men har siden blitt fulgt opp av et titalls LPer og CDer – hele tre av dem etter at hun fylte 80 år.

Hennes svenske karriere på 50-tallet er tidligere forsøkt oppsummert på ”Tango för två” (Cupol, 1986), mens det norske publikummet finner mye å glede seg over på den doble CDen ”Tango for to. 50 inspillinger fra 50 år” (Triola, 1995). Men innspillingene er så tallrike at begge disse samlingene bare løfter litt på sløret.

Nora Brockstedt er født 20. januar 1923. Hun har hatt en del mindre roller i norske filmer, og vil av mange også huskes for sin rolle i NRK-serien ”Jul i Skomakergata” fra 1979. For enda flere vil hun bli stående som norsk populærmusikks evige grand old lady.

Nettopp derfor er det prisverdig at Norman Records setter fokus på noen av hennes tidligste innspillinger. Her møter vi Nora Brockstedt som en grand young lady – som en talentfull